Open Close

De sju SEO-dödssynderna för mindre företag

SEO, Search Engine Optimisation eller sökordsoptimering, är konsten att komma på första sidan med sökresultat när någon letar efter en verksamhet som din. Som småföretagare kan det vara svårt att få tiden att räcka till, det kan verka oöverstigligt svårt att hinna med detta också. Håkan Dennersten har sammanfattat de viktigaste punkterna som du bör tänka på när det gäller SEO – De sju dödssynderna:

Använd inte de rätta nyckelorden

Här är en bra övning för dig. Föreställ dig hur just dina kunder hittar till din webbplats. Låt oss säga att du är ett café i Simrishamn, specialiserat på glass. Då kanske dina kunder hittar dig med nyckelorden Simrishamn glass, Österlen café, Bästa Glassen, bästa cafe Österlen osv. För att sökmotorn ska ranka din webbplats högt måste alla dessa nyckelord finnas med i texten på din webbplats.

Tänk på att nästan ingen söker med enbart ett ord idag. Det är alltid en kombination av 2-5 ord, och varje kombination av ord är ett nyckelord i Googles ögon.

Använd nyckelord och begrepp som är för breda

Sikta på ”smalare” begrepp så kommer fler att hitta till dig. Glasscafé Österlen, är till exempel bättre än bara café österlen. Istället för läderskor, tänk vandringsskor i läder osv. Det smalare begreppen kanske genererar mindre trafik, men sannolikheten att de kommer att besöka dig eller köpa av dig är mycket större. Att använda fler och smalare begrepp är billigare och kallas för ”long tail” inom SEO.

Keyword stuffing

Det hittar jag inget bra svenskt ord för. Kortfattat handlar det om att man i sin iver att få bra sökträffar proppar texter och metataggar fulla med sina nyckelord. En nyckelregel är att aldrig använda samma nyckelord mer än fem gånger per hundra ord i en löptext.

Dåligt underhåll

Google ser dig hela tiden. De ser om du slarvar med underhållet av webbplatsen. Döda länkar, försvunnet innehåll etc gör att din ranking försämras. Google Webmaster Tools, eller Google Serach Console som det numer kallas, är ett utmärkt sätt att hålla ordning på sin webbplats.

Dubbletter

Google straffar dig om du skulle duplicera innehåll, dvs om du har med samma information på många ställen på din webbplats. Detta är ganska vanligt om du har t ex en webbshop. Det kan vara jobbigt att se till att all information är unik och relevant, men det lönar sig. Sluta klippa och klistra!

Strunta i lokala sökningar

Har du en verksamhet som har en kundkrets som kommer till dig fysiskt så måste du finnas på Google My Business, och se till att din webbplats har de nödvändiga geografiska nyckelorden. Adress, stad, område (som Österlen tex), kontaktuppgifter, öppettider och några bra bilder. Om du verifierat din plats hos Google My Business rankar din webbplats mycket bättre.

Helt ignorera SEO

Det är få bolag som kan ignorera den affärsmöjlighet som dina sökmotorträffar ger. Det är ”gratisbesökare”. Det kostar inga pengar, utan mest lite tid och energi. Prova till exempel att googla ditt eget företags namn. Om din egen webbplats inte hamnar på första sidan av sökträffar bör du nog fundera över att investera lite tid och resurser i din sökmotoroptimering.

Har du inte tid, lust eller ork? Vi på Provinsen kan hjälpa dig.

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Stora Västergatan 30
271 35 YSTAD

Håkan Dennersten

hakan@provinsen.se
070 509 80 29