Open Close

Web Summit #2 – SEO

Reflektioner, dag 2

När 70.000 personer ska samsas på samma plats blir det problem. Men hittills måste jag säga att problemen hade kunnat vara större. Utbudet är enormt och svårt att överskåda men en utmärkt app och en strikt tidsplanering gör att det fungerar. Att det sen blir fullt på populära event och att matköerna blir jättelånga får man leva med.

Web Summit är organiserade i 25 konferenser på samma område. Inriktningarna är allt ifrån AI, kryptovalutor, startups och automotive till marknadsföring, content, hälsa och mode. Det finns något för alla.

The Wizard of Moz

Ett av de mest intressanta eventen idag handlade om SEO och hölls av grundaren till Moz (tidigare SEOmoz) Rand Fishkin, också kallad the Wizard of Moz. Han hade mycket att säga på sina 20 minuter och sprang igenom sina slides, men några intressanta punkter hann jag notera:

Google dominerar sökvärlden. Inget nytt där. Närmare 90% av alla sökningar görs på Google sök, Google Images, YouTube och Google Maps. Vem ska kunna utmana dem?

En intressant trend är att Google i allt större utsträckning ger oss svaret direkt. Normalt sett har en sökning resulterat i en lista med länkar som användaren sedan klickar på för att komma vidare till en sajt som har svaret. Det är ju här Google tjänar sina pengar. Men idag får vi ofta svaret direkt, vilket gör att vi inte behöver klicka oss vidare. Testa t ex att söka på ”väder ystad”. Direkt får vi se väderdata och behöver inte ta oss vidare till SMHI etc. Så Google kortsluter sina egna annonsörer och borde följdaktligen förlora annonsintäkter. Varför?

Rand Fishkin tror att Google offrar en del intäkter för att få oss att i ännu större utsträckning vända oss till Google när vi vill ha svar, och att förstärka det beteendet är värt förlorade annonsdollars.

Voice search kommer att bli allt större allt eftersom vi använder mobilens röstassistenter och installerar smarta högtalare i våra hem som svarar på våra frågor. En intressant skillnad mot textsök är att vi inte kommer att få många alternativ presenterade som vi får på skärmen idag. Istället kommer vi att få ett svar, utan att få välja. Detta kommer att innebära att det blir otroligt svårt att ta förstaplatsen från – gissa vem. 

SEO-tips

Rand tog också upp en rad tips inom SEO. (Se gärna hans presentation där alla tips finns med). Ett par saker som jag plockade upp:

Glöm inte bort din egen webbplats. Se gärna till att din information finns på andras plattformar men överge inte platsen du äger och har kontroll över själv. En Facebook-sida kan inte ersätta din webbplats eftersom Facebook styr över vem som ser dina inlägg, och det ryktas om att Facebook inte kommer att visa din företagssidas inlägg alls om du inte betalar.

Använd domäner på ett smart sätt. Om du ska organisera din webbplats, lägg subdomänerna under din huvuddomän, annars tappar du ranking. T ex är alternativet shop.minfirma.se ett mycket sämre alternativ än minfirma.se/shop.

 

Hornsgatan 9
271 32 Ystad