I alla företag och organisationer finns avgörande tillfällen i kundresan där interaktionen med ett varumärke kan påverka målgruppens uppfattning, beslut eller lojalitet. Dessa avgörande ögonblick är viktiga för att bygga förtroende, uppmuntra köp och skapa en stark och långsiktig relation till varumärket.
Varumärkes uppgift är att tryggt lotsa din målgrupp fram till rätt beslut. Och ofta handlar det om att finnas tillgänglig, med rätt svar eller hjälp precis i ögonblicket när behovet är aktuellt och relevant. Oftast sker det i dina digitala kanaler, men kan förstås också vara fysisk – t ex en sponsorskylt vid lokala fotbollsarenan, en vägvisare i rätt vägkorsning eller ett reportage i söndagsbilagan. Det är dock i de digitala kanalerna som du verkligen når ut till rätt individ, vid exakt rätt tillfälle. Digital närvaro är inte längre ett val, utan en förutsättning för att existera på en marknad – oavsett vad du erbjuder för tjänster eller produkter.